Kawa na etacie

Kawa to nie tylko gorący napój, to styl bycia – często od niej właśnie zaczynamy swój dzień. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Lyreco, jest ona nieodłącznym elementem życia – także zawodowego. Aż 93% respondentów właśnie w miejscu pracy pije kawę najczęściej. Większość badanych spożywa ją głównie dla przyjemności oraz traktuje jako źródło energii.

Dla wielu z nas kawa to obowiązkowy punkt każdego dnia. Pijemy ją w kubkach, szklankach lub filiżankach. To rytuał, któremu poświęcamy czas nie tylko w domu, ale i w pracy. Wówczas nadaje ton spotkaniom z klientami lub służy podtrzymaniu serdecznej atmosfery wśród współpracowników. Badania prezentujące zwyczaje spożywania kawy w miejscu pracy wskazują, że niemal 80% respondentów uważa ją za swój ulubiony napój. Znaczącym powodem, dla którego ankietowani sięgają po czarny trunek, jest chęć sprawienia sobie przyjemności i rozkoszowania się smakiem (69%). 55% badanych pijąc kawę w miejscu pracy traktuje tę czynność jako dodatkowy zastrzyk energii, który pozwala dobrze rozpocząć poranek. Ankietowani deklarowali, że średnio piją trzy filiżanki kawy w ciągu dnia, z czego dwie w instytucji, w której pracują. Najchętniej sięgają wtedy po kawę z dodatkiem mleka (58%), przyrządzając ją zazwyczaj rano (72%) oraz w okolicach południa (41%). W zależności od upodobań i osobistych preferencji, istnieje możliwość wyboru kawy spośród wielu jej rodzajów dostępnych na rynku, np. rozpuszczalnej, zbożowej, ziarnistej lub mielonej z ekspresu czy w kapsułkach. Najbardziej powszechna jest rozpuszczalna – tak odpowiedziało 46% badanych. I choć postrzegana jest jako wygodne i szybkie rozwiązanie, zdaniem prawie jednej trzeciej respondentów zapewnia jedynie akceptowalną jakość.

Według uczestników sondażu, w sytuacjach biznesowych szczególnie pożądana jest kawa w kapsułkach – symbol nowoczesności i prestiżu. Dla 40% ankietowanych to właśnie ten rodzaj oferuje bogaty wachlarz różnorodnych odmian oraz aromatycznych smaków. Pomimo tak dużego zainteresowania i zamiłowania do delektowania się kawą, jedynie co czwarty pracodawca zapewnia ten gorący napój osobom zatrudnionym, z czego 11% pracowników ponosi koszty z tym związane. Może zaskakiwać, że aż 66% ankietowanych przyznało, iż kupuje kawę we własnym zakresie. Co ciekawe, niezależnie od ogólnego zadowolenia z kawy dostępnej w miejscu pracy, połowa respondentów zadeklarowała, że jest skłonna dodatkowo płacić za podniesienie jakości „małej czarnej”. Badani, w odpowiedzi na pytanie o idealną kawę w biurze, najczęściej deklarowali, że powinna być ona aromatyczna, gorąca i mocna, przygotowywana z ekspresu (ziarnista lub mielona) oraz w kapsułkach. Ponadto dla ankietowanych ważna jest atmosfera, a także możliwość smakowania gorącego napoju w ciszy i spokoju. Interesujący jest fakt, że dostęp do napojów i możliwość wyboru kawy wpływają na postrzeganie miejsca pracy i pracodawcy jako atrakcyjnych. Obok dobrego dojazdu do biura i korzystnego pakietu świadczeń, nieodpłatna kawa z ekspresu jest istotnie ważnym czynnikiem dla zdecydowanej większości badanych (62%). Kawa w biurze to nie tylko dodatkowa porcja energii, ale przede wszystkim przyjemność. Dla niektórych to stan umysłu, a nawet sens życia. Nie tylko decyduje o naszym samopoczuciu i jakości dnia, ale również ocenie miejsca pracy. Zapewnienie pracownikom najlepszej jakości kawy może przynieść zaskakujące efekty.

Badanie zostało zrealizowane przez Ipsos Marketing w październiku 2016 roku metodą sondażu internetowego na próbie N=604 wśród Polaków pomiędzy 18-64 rokiem życia, w podziale na płeć, pracujące zawodowo, uwzględniające pracowników z sektora publicznego, jak i prywatnego, pijący kawę min. 2-3 razy w tygodniu. Badanie było realizowane metodą    internetową (panel online) na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej.